Nyttårsforsett? Ta en pause.

10.01.2023

Da er vi kommet godt over i det nye året, og er det en ting jeg vil tipse deg om å innføre i livet ditt i 2023, ja så er det å ta en pause. Hver dag! Det kommer kanskje ikke som en overraskelse fra meg, siden jeg har "mast" på dere i lang tid, både før og gjennom hele 2022. Følg meg veldig gjerne på Instagram og på Facebook hvis du ikke gjør det, så skal jeg love deg å gi deg noen påminnelser. Vi trenger det alle!

Det er ekstra gøy at jeg i dag leste om at på T-banestasjoner i Oslo og andre byer i Skandinavia, så skal det nå vises mindfulness-øvelser på reklameplakater i hele januar, med fokus på å ta en pustepause. Tiltaket har til hensikt å bidra til folks velvære ved å redusere stress og øke tilstedeværelsen til reisende. Halleluja! 

Gallups årlige "Global Emotions"-rapport er bekymringsfull:

"Befolkningen er mer stresset og bekymret enn noen gang tidligere. Ifølge rapporten er 42 prosent av oss bekymret, 41 prosent føler seg stresset, 31 prosent har psykiske lidelser og 28 prosent føler seg nedstemt." 

Ta deg en kopp te, pause og bare pust inn og pust ut...
Ta deg en kopp te, pause og bare pust inn og pust ut...

Disse tallene kommer dessverre ikke veldig overraskende på meg, da jeg til daglig ser mennesker som har det vondt og vanskelig, eller bare sånn passe og som kunne hatt det så mye bedre. I min jobb som akupunktør, tar jeg meg alltid tid til en prat om hvordan folk egentlig har det, selv om de "bare" kommer for en vond arm for eksempel. Det er ofte mye stress, bekymring, tunge tanker, dårlig samvittighet, slitenhet, uro etc. som kommer frem i samtalen. Det fine med disse samtalene er at det ofte kan være snakk om å gjøre noen få enkle grep, for at man skal kunne få det litt bedre. 

Jeg har den siste uken tatt t-bane og buss (pga veldig vanskelige kjøreforhold i Oslo), og med vilje hatt telefonen i lomma og bare sett meg rundt (utrolig deilig faktisk). Jeg så det var noen få som gjorde det samme, mens de fleste kikket på skjermen i telefonen sin. Essensen i kampanjen som er å finne på t-banene i Oslo nå, er at vi skal vende oppmerksomheten mot kroppen eller pusten. Være bevisst, oppmerksom og til stede her og nå. Det er som musikk i mine ører! 

Så mitt tips til deg; vær tilstede her og nå litt oftere, og bare #pustinnpustut og ta en pause <3

Velkommen til #EnGladAkupunktør

Bestille time til akupunktur?